läst/titt tips

Denna blogg kommer att alltid presenteras med bilder och lite text och den läses bäst från botten och upp om ni önskar rätt flöde i bloggen. Skulle ni undra något eller få ett mer uttömmande beskrivning så lämna en kommentar vid aktuellt inlägg där jag också lämnar svar, önskas mail svar så glöm inte skriva mail adress!

torsdag 28 juni 2012

Gnistskyddet vart snyggare än jag hade väntat;) En ska vanlig "svartplåt" och några lager kok linolja som oxiderar blir hårt och skyddande(ingen rost)

6 kommentarer:

  1. Hej Rickard!
    Ska börja med att säga att gnistskyddet blev riktigt snyggt så jag har tänkt göra något liknande och är nyfiken på hur du gick till väga med linoljan.
    Hur många lager behövdes?
    Hur lång var torktiden?
    Värmde du på oljan?
    Jag har läst på andra ställen när linoljan har bränds på och det verkar lite besvärligare.
    MVH
    Bengt

    SvaraRadera
  2. hejsan Bengt
    finns lika många skolor som målare;) men jag strök på kok linolja tre lager och det tog ca 48timmar att torka i mellan varje, ska vara riktigt tunt så torka med trasa efter strykning resultatet vart som en klarlack som man kan äta på;) förr så doppade dom glödjade järn i linolja bla... lycka till och ring om du undrar mer eller kom på studio besök vetja

    SvaraRadera
  3. glömde tacka;) tack Bengt!

    SvaraRadera
  4. läser tydligen inte allt... det var kall linolja jag hade (som har varit kokt)

    SvaraRadera
  5. Hej Rickard!
    Läste ditt inlägg om gnistskydd från 28 juni 2012. Värmde du plåten först? Kan du beskriva i detalj steg för steg. Jag har bara hört/läst on uppvärmda plåtar (250-300 grader). Hur såg plåten ut innan? Min är fläckig/flammig.
    Pära

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pära
      Jag har bara köpt 3mm varmvalsad plåt och behandlad den med linolja i tunna lager som får torka. Så det finns inte så många detaljer att redvisa mvh Rickard

      Radera